Höst!

Brrrr rrr va kallt det var i morse!!! Både jag och Ida frös när vi gick till dagis. Nu är hösten här, helt klart!

Idag ska kort knäppas på dagis, gruppbild och enskilt foto. Alla barnen var så fina med nykammat hår och strukna tröjor. Ida var oxå fin. Lyckades få henne att ha två toffsar i håret, vilket var kors i taket. Hon brukar alltid vägra, knappt man får kamma henne på morgonen ens. Får se nu om dom håller. Skulle inte förvåna mig om bara den ena toffsen är kvar och att hon lyckats skapa sig en snorränna under näsan.... Aja, det är ju Ida det....:)

Idag ska jag ner på stan en sväng och inhandla lite födelsedagspresenter till alla barn som fyller år i det närmaste. Jäklar, va kärleksfabriken måste vara igång runt november, december, för jag känner massor med barn som fyller år  nio månader senare. Det höjer ju mysfaktorn på hösten ytterligare faktiskt. Folk ligger hemma och myser liksom.

När hösten kommer har jag alltid en dyster låttext i huvudet som författaren till mumintrollet har skrivet (Tove Jansson  va?). Vet inte varför, den bara dyker upp. Läs eller sjung den här texten för er själva på finlandsvenska, så kommer ni in i höststämning på en gång!  Skynda att älska tror jag låten heter och det vet jag ju att ni gör om hösten i och med babyboomen i min omgivning nio månader senare;)


"Vägen hem var mycket långoch ingen har jag mött,
nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom trösta mig en smula,
för nu är jag ganska trött
och med ens så förfärligt allena.
Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort,
går och tänker på allt detdär som man borde.
Det finns så mycket saker som
jag skulle sagt och gjort.
och det är så väldigt lite jag gjorde.
Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0